کد خبر: ۱۶۴۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۳ تير ۱۴۰۳
 فرماندار شیراز مطرح کرد:

برخورد با کوه خواری اراضی ملی

 فرماندار شیراز گفت: همه دستگاه‌های ذی‌ربط در قرارگاه مبارزه با کوه خواری به ریاست استاندار گرد هم آمده‌اند تا با تصرفات انجام شده مقابله کنند و تابه‌حال با موارد متعددی نیز برخورد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، پدیده کوه خواری در سال‌های اخیر در ایران به یک معضل زیست‌محیطی تبدیل شده است به‌طوری‌که به‌صورت واضح افرادی متخلف در حال بلعیدن این اراضی ملی هستند.
 
 در اکثر شهرها این روزها فقط کارخانه و ماشین‌آلات و آپارتمان‌های سر به فلک کشیده دیده می‌شوند، همین اراضی ملی و طبیعی بود که کمی دلمان را قرص کرده بود که حتی از خیر آن هم نگذشتند و کوه را هم صنعت امروز خورد.
 
 فرماندار شیراز با بیان اینکه از سال گذشته قرارگاهی برای مبارزه با کوه خواری و زمین‌خواری به ریاست استاندار تشکیل شده است، اظهار داشت: در خصوص کلیهٔ تصرفات اراضی دولتی و ملی یا تصرفات کوه‌ها تخلفات به این قرارگاه گزارش می‌شود در قرارگاه نیز اعضای شورای تأمین و دستگاه‌های متولی ادارهٔ کل منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و شهرداری‌ها برای رفع این گونه مسائل حضور دارند.
 
 لطف‌الله شیبانی افزود: بسته به اینکه آن تخلف کجا انجام شده باشد قرارگاه تشکیل جلسه می‌دهد و به دستور دادستان با آن برخورد می‌شود.
 
 وی با بیان اینکه اگر بعضاً دیده‌اید یا شنیده‌اید که تخریب‌ها و رفع تصرفاتی صورت‌گرفته بر اساس برنامه‌هایی است که در قرارگاه هماهنگی‌ها انجام می‌شود عنوان کرد: مجوز مرجع قضایی نیز گرفته می‌شود و با هماهنگی فرمانداری و نیروی انتظامی و تمهیدات انجام می‌شود.


 خانه‌تکانی عظیم در جاده کمربندی جنوبی در برابر تصرفات


 فرماندار شیراز با اشاره به اینکه مانند سال گذشته که یک عملیات بزرگی در راستای رفع تصرفاتی که توسط ضایعاتی در حاشیهٔ جاده کمربندی جنوبی انجام شده بود خانه‌تکانی عظیمی انجام شد که تمام ضایعاتی که در حاشیهٔ این جاده بودند جمع‌آوری شدند که این یکی از آن موارد است.
 
 شیبانی در خصوص برخورد با تصرفات اراضی ملی و دولتی تصریح کرد: لذا تصرفات ارضی ملی و دولتی به‌اضافه کوه‌ها در آن قرارگاه مطرح می‌شود و تمام موارد اعلام شده و بر اساس تصمیماتی که در قرارگاه گرفته شود با آن‌ها برخورد می‌شود. برخی از موارد که کوه خواری تلقی می‌شود قانونی بوده است
 
 وی افزود: بعضاً من به‌عنوان بیننده و شهروند می‌بینم که جایی تصرف شده گمان می‌شود تصرف اراضی ملی و دولتی است؛ اما وقتی مدارک و اسناد دیده می‌شود این موارد رسیدگی شده، مرجع قضایی حکم داده است دایر بر این که زمین ملی و دولتی نیست و ملکی است و شامل رفع تصرفات نمی‌شود.
 
 این مقام مسئول با اشاره به اینکه در صدرا زمین‌هایی دیده می‌شود که به‌عنوان ملک واگذار شده و مراحل واگذاری نیز صحیح طی شده اظهار داشت: به‌عنوان یک بیننده که دیده می‌شود این موارد کوه خواری تلقی می‌شود؛ اما وقتی مستندات گرفته می‌شود از متصرفین مشخص می‌شود که این واگذاری شده اما مواردی که تصرف ارگانی است و مربوط به اراضی در اختیار راه و شهرسازی منابع طبیعی، جهاد کشاورزی است از طریق قرارگاه مبارزه با تصرفات اراضی دولتی و کوه خواری برخورد می‌شود.


 در شیراز کوه خواری وجود ندارد


 فرماندار شیراز با تأکید بر اینکه در شهر شیراز کوه خواری وجود ندارد عنوان کرد: در شهرستان موارد معدودی وجود داشته است که اقدام و به قرارگاه نیز اعلام شده، قرارگاه یک برنامه هماهنگی میان دستگاه‌های انتظامی، قضایی، اجرایی انجام می‌دهد و پس از صدور دستور مرجع قضایی عملیات اجرا می‌شود.
 
 شیبانی با اشاره به اینکه تمهیدات اجرای دستور مرجع قضایی با انتظامی است گفت: براین‌اساس نیروی انتظامی به‌عنوان ضوابط قضایی هماهنگی می‌کند با همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرای مانند شهرداری، محیط‌زیست، راه ترابری، راهداری، راه و شهرسازی عملیات رفع تصرف اجرا می‌شود.
 
 به گزارش شیرازه، اگرچه گفته می‌شود کوه خواری در شیراز وجود ندارد؛ اما مواردی هستند که مشخصاً افرادی در حال بلعیدن کوه و اراضی ملی و دولتی هستند، اما با نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط تا حدودی از کوه خواری‌ها در حال جلوگیری است؛ اما هنوز مواردی به چشم می‌خورد که با اشتهای باز برخی افراد سودجو در حال بلعیدن این اراضی طبیعی و ملی هستند.
 
 بنا بر گفته‌های مدیرعامل اداره کل راه و شهرسازی درگذشته بخش بیشتر نظارت‌ها توسط گشت‌ها و با نظارت سنتی در حال انجام است که این مورد هم سرعت را کاهش می‌دهد و ممکن است تمامی موارد دیده نشود؛ اما این مشکل قرار است با نظارت‌های نوین و امروزی مانند نظارت پهپادی تا حدود زیادی حل شود. بر همین اساس نیاز است تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به میان آیند و به‌صورت جدی با این معضل مبارزه کنند.
 
 انتهای خبر/
 

منبع: فارس
برچسب ها: کوه خواری ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان